Anish Giri speelt schaaksimultaan in Petten

- bericht Noord Hollands Dagblad door Jaap Bijlsma -

Jongste Nederlandse schaakgrootmeester van 16 jaar verslaat iedereen

Omdat zijn vader in Nepal is geboren speelde de jongste grootmeester van Nederland Zaterdagmiddag 21 mei een simultaan schaakpartij tegen negentien tegenstanders in het Cultureel Centrum in Petten. Hij deed dit belangeloos omdat de opbrengst van het schaakfestijn geheel ten goede kwam aan de in Petten gevestigde Stichting Renuka Nepal die bezig is met de opzet van een groot waterproject in een uiterst droge streek van dat land.

Grotendeels uit Noord Holland maar ook uit Utrecht en Ede waren schaakliefhebbers naar het kerkje in Petten gekomen om hun krachten te meten met een 16-jarige jongen die in Januari nog wereldkampioen Carlssen had verslagen bij het Corus tournooi. Het bestuur van de Stichting had in samenwerking met de Pettense schaakclub De Strandloper kans gezien om vader en zoon Giri voor het project te interesseren en hadden gezorgd voor in Nepal handgemaakte borden waarop werd gespeeld.

Hoewel iedereen zijn uiterste best deed het de jonge grootmeester zo moeilijk mogelijk te maken moest na een uurtje de een na de ander zijn koning omleggen. Na ongeveer twee uur waren er nog drie spelers over die zich heftig verzetten maar toch ook het onderspit dolven. Na afloop deed de organisatie de buitengewoon genereuze geste dat iedere speler zijn eigen handgemaakte bord mocht meenemen die allen door Anish Giri werden gesigneerd. De drie laatste spelers kregen bovendien het buitengewoon aardige boekje over vlinders en libellen aan de kust van Rineke Gronert onder de titel “Fladderen in de wind”

Al met al een buitengewoon sfeervol schaakfestijn voor een goed doel.

Met de schaaksimultaan is een bedrag van €1.321,50 opgehaald!

Een volledig foto-overzicht vindt u hier. Foto's in groter formaat kunt u opvragen via de email o.v.v. het fotokenmerk.

Zie ook de website van Anish Giri